بهترین دمنوش های ضد نفخ

بهترین دمنوش های ضد نفخ

26 آذر, 1401

بهترین دمنوش های ضد نفخ ، یکی از رایج ترین حالاتی که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد، نفخ شکم است. این حالت به دلایل مختلفی مانند عدم تحمل غذا، تجمع گاز در معده، زخم ها، یبوست، عدم تعادل باکتری های روده و عفونت های انگلی ایجاد می شود. در طب سنتی برای رفع این مشکل از داروهای گیاهی استفاده می کنند. دمنوش های گیاهی نقش مهمی در برطرف شدن نفخ ایفا می کنند.

در ادامه به برخی از دمنوش های گیاهی اشاره می کنیم که موجب کاهش نفخ می شوند.

بهترین دمنوش های ضد نفخ

1- دمنوش نعناع تند :

این دمنوش به وفور در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های بارز نعناع، تسکین مشکلات گوارشی است. نتایج آزمایش ها نشان می دهند که فلاونوئیدهای موجود در نعناع می توانند فعالیت ماست سل ها را مهار کنند. این سلول ها (ماست سل) که به عنوان سلول های سیستم ایمنی شناخته می شوند به وفور در روده وجود دارند. گاهی اوقات موجب ایجاد نفخ در بدن می شوند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهند که نعناع باعث شل شدن روده و تسکین اسپاسم آن می شود. ضمن اینکه نفخ و درد ناشی از آن را نیز کاهش می دهد.

دمنوش نعناع تند

روش تهیه دمنوش نعناع فلفلی

برای تهیه این دمنوش به یک مشت برگ نعناع فلفلی شسته شده، 1 فنجان آب و مقداری عسل برای طعم دهی نیاز است. در ابتدا آب را جوشانده و برگ های نعناع را به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را از روی حرارت بردارید و 5 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در این مرحله ، دمنوش را صاف کنید و در صورت تمایل مقداری عسل و برشی لیمو برای طعم دهی به آن استفاده نمایید. این دمنوش موجب کاهش التهاب و گر گرفتگی معده می شود.

2- دمنوش فرنجمشک :

در طب سنتی برای رفع نفخ و گاز معده از فرنجمشک استفاده می کنند. این گیاه از خانواده نعناع به شمار می رود و عطر و طعمی شبیه لیمو دارد. فرنجمشک می تواند به کاهش درد شکم، یبوست و علائم گوارشی دیگر کمک کند. البته این گیاه به تنهایی برای رفع مشکلات گوارشی در انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است. برای تهیه دمنوش آن می توانید 240 میلی لیتر آب را جوشانده و 3 گرم برگ فرنجمشک خشک شده را به آن اضافه نمایید. پس از 10 دقیقه آن را صاف کرده و میل نمایید.

دمنوش فرنجمشک

3- دمنوش خاراگوش :

این گیاه، طعم تلخی دارد. در زمان تهیه دمنوش آن می توانید از آب لیمو ترش و عسل استفاده کنید.

4- دمنوش زنجبیل :

از گذشته برای بیماری های معده از زنجبیل استفاده می شد. برای تهیه این دمنوش ابتدا پوست زنجبیل را با کمک پوست کن جدا کنید و آن را به صورت ورقه های نازک درآورید. برای داشتن یک دمنوش قوی، قطعات زنجبیل را رنده کنید. در ادامه ، 2 فنجان آب را در قوری بجوشانید و سپس قطعات زنجبیل و نصف یک لیمو را به آن اضافه کنید. اکنون قوری را از روی حرارت برداشته و 15 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در انتها برای بهتر شدن طعم آن از 1 قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید. دمنوش شما آماده است نوش جان نمایید.

دمنوش زنجبیل

5- دمنوش رازیانه :

از رازیانه برای درمان اختلالات گوارشی مانند درد شکم، نفخ، گاز و یبوست استفاده می کنند. دانه رازیانه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت دارویی دارند. برای رفع نفخ با استفاده از 1 قاشق چای خوری دانه های رازیانه، 1 فنجان آب و مقداری عسل یک دمنوش خوش طعم تهیه می کنند. برای این کار دانه های رازیانه را له کرده تا روغن آن خارج شود. سپس این دانه ها را همراه با آب در یک قوری ریخته و روی حرارت کم قرار می دهند. 10 دقیقه صبر می کنند تا بجوشد. در این مدت باید درب قوری بسته باشد. در انتهای کار، مخلوط را از صافی رد کرده و در فنجان می ریزند. سپس مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل می نمایند.

6- دمنوش گل سپاسی :

این گیاه که با نام جنتیانا هم شناخته می شود، گل های زرد و ریشه های ضخیمی دارد. طعم آن در ابتدا شیرین و در ادامه تلخ می شود. بعضی از افراد، گل سپاسی را همراه با چای بابونه و عسل استفاده می کنند. ایریدوئیدها و فلاونوئیدهای موجود در این گیاه، ترکیباتی تلخ هستند که موجب ترشح گوارش و صفرا جهت تجزیه غذا می شوند. به این ترتیب نفخ را تسکین می دهند. تحقیقات بر روی اثرات این دمنوش در انسان ادامه دارد. بنابراین توصیه می شود افرادی که دارای زخم معده هستند از آن استفاده نکنند. این ترکیب می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد. برای تهیه دمنوش گل سپاسی، 2/1-4/1 قاشق چای خوری گل سپاسی خشک شده را درون 1 فنجان آب (240 میلی لیتر) جوشانده می ریزند. بعد از 10 دقیقه که دم کشید آن را میل می کنند.

7- دمنوش بابونه :

این گیاه گل های سفید کوچکی دارد و در طب سنتی برای درمان گاز، اسهال، حالت تهوع، زخم، استفراغ و سوء هاضمه مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهند که بابونه از عفونت های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند. این عامل باعث ایجاد زخم معده و نفخ می شود. دمنوش بابونه برای بهبود خواب مفید است اما نباید آن را به طور مستمر مورد استفاده قرار داد. فلاونوئیدها و تریپنوئیدها از مواد مفیدی هستند که در ترکیب بابونه وجود دارند و خاصیت ضد التهابی به آن می بخشند. گل بابونه با تقویت سیستم گوارشی به سلامت آن کمک می کند.

دمنوش بابونه

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای این منظور به 4 قاشق چای خوری گل بابونه خشک شده، 4 فنجان آب و مقداری عسل نیاز است. یک قوری را برداشته و آب را به جوش آورید. سپس گل های خشک شده بابونه را در آن ریخته و 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. در ادامه، ترکیب را از صافی عبور دهید و با کمی عسل شیرین کنید. دمنوش شما آماده است می توانید میل نمایید.

8- دمنوش سنبل ختایی :

این گیاه را در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل خاصیت دارویی مورد استفاده قرار می دهند. سنبل ختایی حاوی ترکیبات تلخی است که موجب تحریک ترشحات دستگاه گوارشی می شود. با این کار به هضم صحیح غذا و جلوگیری از نفخ کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند که این گیاه، نقش مثبتی بر درمان یبوست ایفا می کند و از این طریق مانع از ایجاد نفخ می شود. استفاده از این دمنوش به زنان باردار توصیه نمی شود. چون هنوز از ایمنی آن کاملا مطمئن نیستند. زنان باردار و شیرده قبل از استفاده از این دمنوش با پزشک مشورت نمایند. برای تهیه این دمنوش می توان 1 قاشق چای خوری (2.5 گرم) ریشه خشک شده سنبل ختایی را در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده ریخته و پس از 5 دقیقه آن را مصرف نمایید.

9- دمنوش بومادران :

برخی از افراد از این گیاه به عنوان چاشنی یا ادویه در غذا استفاده می کنند. بومادران به هضم بهتر و سریعتر غذا کمک می کند. 1 گرم از پودر این گیاه می تواند دردهای شکمی را کاهش دهد. با مصرف این گیاه، آنزیم های معده آزاد می شوند که این امر موجب کاهش التهاب و هضم بهتر غذا می گردد. نوشیدن این ترکیب به رفع انگل های معده کمک می کند. طعم آن کمی تلخ است که برای رفع این مشکل می توان از کمی عسل استفاده کرد.

دمنوش بومادران
نکته : زنان باردار نباید از بومادران (نوشیدنی، ادویه، چاشنی و ...) استفاده کنند. این گیاه، انقباضات رحمی را افزایش می دهد و باعث سقط جنین می گردد.

10- دمنوش ژنسیان :

نام دیگر آن، دمنوش ریشه کوشاد است. کوشاد گیاهی با گل های زرد رنگ می باشد که ریشه کلفتی دارد. دمنوش آن کمی بی مزه است به همین علت قبل از نوشیدن می توانید به آن بابونه و عسل اضافه نمایید. این گیاه به وفور در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. فلاونوئیدها و ایریدوئیدهای موجود در ریشه ژنسیان به کاهش نفخ معده کمک می کنند.

11- دمنوش گلپر :

این دمنوش طعم تلخی دارد و برای رفع این مشکل می توان کمی آبلیمو به آن اضافه کرد. دمنوش گلپر برای هضم سریع، درمان یبوست و کاهش نفخ مفید است. زنان باردار قبل از استفاده از این دمنوش حتما با پزشک مشورت نمایند.

دمنوش گلپر

12- دمنوش بادرنجبویه :

این دمنوش در برطرف شدن گاز، نفخ و سوء هاضمه نقش دارد. علاوه بر این به عنوان خواب آور و تسکین دهنده اضطراب هم به کار می رود.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

این ترکیب را با استفاده از 2/1 فنجان برگ های بادرنجبویه، 2 فنجان آب و مقداری عسل می توان تهیه کرد. برای این منظور، برگ های بادرنجبویه را خرد می کنند. آب را در قوری جوشانده و این برگ ها را به آن اضافه می کنند. سپس درب قوری را می بندند و اجازه می دهند تا 10 دقیقه دم بکشد. در ادامه، ترکیب را صاف کرده و با کمی عسل میل می نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله تعدادی از دمنوش های ضد نفخ را به شما معرفی کردیم. همه افراد می توانند از این دمنوش ها استفاده نمایند. البته باید یادآوری کنیم که بیماران، زنان باردار و شیرده و کودکان قبل از استفاده از این دمنوش ها با پزشک مشورت نمایند.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما